Profilaktyka w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym jest bardzo ważna. Zajęcia przeprowadzane są regularnie zgodnie z harmonogramem a tematyka zgodna jest z zagadnieniami zawartymi w programie wychowawczo – profilaktycznym Ośrodka. W ramach działań profilaktycznych naszej szkoły przeprowadzane są pogadanki z pedagogiem i psychologiem szkolnym, organizowane są spotkania z ciekawymi osobami a omawiana aktualnie problematyka wychowawczo – profilaktyczna znajduje swoje odzwierciedlenie na gazetkach szkolnych.
W nowym roku szkolnym 2019/2020 pierwszymi zajęciami przeprowadzonymi w ramach realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego były zajęcia „Integracja grupy rówieśniczej”. Głównym celem spotkania było wzajemne zapoznanie się uczniów rozpoczynających naukę w naszej szkole od września. Prowadzący zajęcia położyli również nacisk na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych młodzieży, naukę współpracy i współdziałania w grupie oraz przełamywanie onieśmielenia i czerpanie radości ze wspólnych gier integracyjnych. Uczniowie zapoznali się i przestrzegali zasad obowiązujących na zajęciach i bardzo chętnie wykonywali wszystkie zaproponowane ćwiczenia i zabawy. Czas upłynął w miłej i serdecznej atmosferze.
Beata Ziemlewska, Paulina Wawer
„Gry i zabawy przeciwko agresji”
„Gry i zabawy przeciwko agresji” to temat kolejnych zajęć przeprowadzonych w naszym Ośrodku w ramach realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego. Poruszona została tu problematyka szeroko rozumianych emocji i uczuć młodzieży. Zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Głównych celem spotkania była nauka ich różnicowania i właściwego reagowania w różnych sytuacjach. Szczególny nacisk nauczycielek położony został na kształtowanie umiejętności konstruktywnego radzenia sobie z negatywnymi emocjami i agresją oraz rozwijanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne innych osób. Służyły temu różne gry i zabawy, które sprzyjały także integracji grupy rówieśniczej i lepszemu zrozumieniu drugiego człowieka. Natomiast dzięki innym ćwiczeniom młodzież uczyła się jak budować poczucie własnej wartości oraz silnej osobowości w okresie dojrzewania.
„ Higiena jamy ustnej”
Kolejnymi zajęciami przeprowadzonymi w ramach realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego SOSW w Kęble była „Higiena jamy ustnej”. Celem głównym zajęć było uświadamianie uczniom, że zdrowie zębów ma wpływ na zdrowie całego organizmu oraz poznanie zasad i czynników mających wpływ na higienę jamy ustnej. Ponadto nauczycielki zwróciły szczególną uwagę na kształtowanie umiejętności niezbędnych do skutecznego dbania o zęby i wyrobienie odpowiedzialności i potrzeby dbałości o higienę jamy ustnej.
Bardzo ważne było także wskazanie uczniom wpływu właściwej diety wraz z konkretnymi przykładami produktów szczególnie zalecanych dla zachowania zdrowych zębów. Jednak najciekawszy okazał się praktyczny pokaz i instrukcja właściwego szczotkowania zębów.